De ce giratoriul de la intersecția Calea Turzii cu Strada Bună Ziua este un pericol pentru siguranța rutieră?
Introducere:
Sensurile giratorii se proiectează conform unui normativ denumit AND 600, acesta prezintă recomandări și sugestii de proiectare pentru a respecta un confort al circulației cât și al siguranței rutiere în trafic.
În articolul de față, analizăm giratoriul amplasat la intersecția Calea Turzii și Strada Bună Ziua, din Municipiul Cluj-Napoca.
Amplasament: 46°44’49.3″N 23°35’34.5″E
Capitoul 1: Sensul Giratoriu propriu-zis
Sensul giratoriu are deficiențe de execuție sau de proiectare prin nerespectarea razelor și lățimilor minime prezentate la cap. 6.2.2. din tab. 23 din normativul de mai sus menționat.
Ca de exemplu lățimea părții carosabile pe partea inelară nu este de min. 5,50 m. Pentru a o putea vizualiza în normativ, se poate căuta după termenul Wcirc [m].
A doua bandă de circulație din giratoriu, cum cobori spre nord dinspre Calea Turzii nu are lățimea minima descrisă în normative. Lățimea reală pare să fie între 2,00 – 2,50 m.
Să zicem probabil că nu au avut spațiu disponibil sufiecient pentru a respecta reglementările în vigoare, dar spațiul verde putea fi mai mic pentru a putea circula în condiții de siguranță în acest sens giratoriu.
Nu am văzut avizul de principiu de la spații verzi, dar probabil vina este și a lor dacă au impus un anumit procent de punere în opera de spațiu verde.
Marcajele rutiere nu sunt conforme, nu sunt circulare și lipsesc pe calea circulară cum cobori de pe Calea Turzii.
Capitolul 2: Insula separatoare spre Strada Bună Ziua
Insula separatoare nu respectă distanța minimă de 25 metri de marcaj (Lm) nici lungimea insuleui L1 (10m) pentru a putea respecta principiul de siguranță a trecerii de pietoni.
Conform articolului 6.2.10, putem deduce că trecerile de pietoni vor fi amplasate la distanța de punctul de tangență de ieșire de pe calea inelară, în așa fel încât între calea inelară și trecerea de pietoni să încapă minimum 2 vehicule.
În cazul nostru, nu este așa – încape dar un singur autovehicul.
Capitolul 3: Indicatoare Rutiere
Pe Strada Bună ziua și la ieșirea din sensul giratoriu nu sunt amplasate indicatoare de presemnalizare treceri de pietoni cod A22, având în vedere faptul că strada este intens circulată, este imperativ necesar acest indicator pentru o mai bună atenție asupra șoferilor, mai ales cei care doar tranzitează municipiul.
Capitolul 4: Trotuar
Trotuarul de pe Calea Turzii, amplasat în vecinătatea spațiului privat cu mașini din partea dreapta cum cobori spre centrul orașului nu are lățimea minimă prevăzută de standardele românești în vigoare, nu încap doi oameni să meargă unul pe lângă altul. Ceea ce obligă particpanții de pe trotuar să aștepte sau mai rău să pătrundă pe partea carosabilă.
Concluzie:
Sensul giratoriu este o problemă pentru șoferii ce vor să se deplaseze în toate direcțiile, partea carosabilă este deterioată, prezintă denivelări și defecțiuni rutiere ( faianțări, fisuri longitudinale, etc).
Sensul giratoriu nu a fost dimensionat pentru a prelua traficul de pe Bună Ziua, mai ales traficul greu și foarte greu.
Autobuzele dublu articulate nu se pot încadra doar pe o bandă de circulație.
Este necesar o revitalizare a sensului giratoriu pentru a rezolva problemele de siguranță rutieră din această zonă.
Sursa normativ: http://cnadnr.ro/sites/default/files/Reglementari-tehnice/AND_600_2010.pdf