Drumuri în transformare: Proiecte și investiții cheie în infrastructura rutieră globală 2025

Descoperă cum proiecte multinaționale și inițiative guvernamentale revoluționează rețeaua rutieră, de la extinderea autostrăzilor la modernizarea podurilor și promovarea siguranței rutiere.

infraser.ro
5 Min Read

În urma căutărilor din surse oficiale şi organizaţii multinaţionale am identificat câteva proiecte şi decizii majore din 2025 care influenţează infrastructura rutieră la nivel mondial:

  • Australia – La 21 septembrie 2025, guvernul din Australia de Vest a anunţat debutul lucrărilor majore pentru extinderea autostrăzii Tonkin Highway şi reabilitarea Thomas Road. Proiectul în valoare de peste 1 miliard de dolari va prelungi autostrada cu 14 km şi va dubla 4,5 km din Thomas Road, creând aproximativ 4 400 de locuri de muncă . Modernizarea va îmbunătăţi siguranţa şi eficienţa traficului, va scoate mii de vehicule grele de pe drumurile locale şi va adăuga intersecţii denivelate, piste pentru biciclişti şi treceri pentru cai .
  • Mexic – Ministerul mexican al Infrastructurii, Comunicaţiilor şi Transportului a anunţat pe 8 mai 2025 progresul Programului Naţional de Infrastructură Rutieră. Pentru 2025 sunt alocate 56,5 miliarde de pesos (circa 3,3 miliarde USD) pentru modernizarea drumurilor, autostrăzilor şi podurilor şi pentru repararea gropilor, investiţia urmând să creeze peste 162 000 de locuri de muncă . Programul include 10 coridoare prioritare (2 220 km), reconstrucţia a 68 de poduri în Guerrero, dezvoltarea a 2 107 km de „drumuri artizanale” în 11 state şi întreţinerea periodică a circa 48 653 km de drum .
  • Honduras – Banca Mondială a aprobat la 10 iulie 2025 un proiect de 100 milioane USD pentru reabilitarea şi administrarea a 174 km ai autostrăzii CA‑13 între La Ceiba şi portul Puerto Castilla. Proiectul va îmbunătăţi siguranţa rutieră şi rezilienţa climatică, va crea locuri de muncă (inclusiv pentru femei) şi va integra clauze pentru rezistenţă în contractele de întreţinere, vizând reducerea ratei mortalităţii rutiere de 19 decese la 100 000 de locuitori .
  • El Salvador – Banca de Integrare Economică a Americii Centrale (CABEI) şi Fondul OPEC au desfăşurat în 21–24 iulie 2025 o misiune tehnică pentru faza II a programului Surf City. Programul (finanţat cu 65 milioane USD) prevede lărgirea unui sector de 8,2 km al drumului CA02W de la două la patru benzi, construcţia unui pod peste râul Huiza şi instalarea a două staţii de epurare, beneficiind peste 69 000 de locuitori .
  • Angola – Africa Finance Corporation a anunţat la 24 iulie 2025 că a debursat 75 milioane EUR dintr-un pachet de 85 milioane EUR pentru construcţia a 186 de poduri şi modernizarea reţelei rutiere naţionale, parte a Planului Naţional de Dezvoltare 2023‑2027. Iniţiativa urmăreşte reducerea costurilor de transport, creşterea accesului producătorilor agricoli la pieţe şi crearea a circa 900 de locuri de muncă .
  • Africa de Sud – Pe 22 iulie 2025, Banca de Dezvoltare a BRICS (New Development Bank) şi agenţia sud‑africană SANRAL au semnat un împrumut de 7 miliarde ZAR pentru modernizarea unor coridoare rutiere de marfă. Fondurile vor finanţa lărgirea autostrăzilor, reabilitarea podurilor şi îmbunătăţirea intersecţiilor; împrumutul este denominat în rand sud‑african pentru a proteja proiectul de riscul valutar . NDB subliniază că investiţia va reduce timpii de deplasare, va creşte siguranţa rutieră şi va stimula economia .
  • SUA – Secretarul american al Transporturilor, Sean P. Duffy, a anunţat la 15 iulie 2025 alocarea a 488 milioane USD prin programul BUILD pentru 30 de proiecte de infrastructură. Aproximativ 77 % din finanţare merge către drumuri şi poduri; de exemplu, peste 24 milioane USD sunt destinaţi lărgirii unui tronson de 14 mile al US Route 54 în Missouri, iar 25 milioane USD susţin un centru de operare a transportului public în Alabama .
  • Uniunea Europeană – Comisia Europeană a aprobat la 3 iulie 2025 acordarea a 2,8 miliarde EUR pentru 94 de proiecte de transport prin programul CEF. Deşi cea mai mare parte a finanţării este orientată către infrastructura feroviară, în sectorul rutier se vor construi sau moderniza parcări sigure în 10 state membre (inclusiv Germania, Franţa, Italia şi România) şi se va extinde implementarea sistemelor cooperative de transport inteligent (C‑ITS) pentru a spori siguranţa rutieră şi fluiditatea traficului .

Aceste exemple arată că în 2025 statele şi instituţiile internaţionale au continuat să investească masiv în modernizarea drumurilor, construirea de poduri, extinderea reţelelor şi îmbunătăţirea siguranţei rutiere.

Share This Article
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *