Dubai construiește cel mai mare aeroport
Cel mai mare aeroport din lume, pe cale să fie finalizat și va găzdui 160 de milioane de pasageri pe an.
În urmă cu mai bine de un deceniu, în octombrie 2013, un zbor Wizz Air A320 venind de la Budapesta a aterizat pe Aeroportul Internațional Al Maktoum, cunoscut și sub numele de Dubai World Central (DWC), marcând un moment istoric ca primul zbor comercial de pasageri pe această platformă.
Amplasat la aproximativ 32 de kilometri sud-vest de centrul orașului Dubai, acest aeroport, conceput de la zero, este proiectat să devină cel mai mare și mai aglomerat din lume în viitorul apropiat.
Autoritatea aeroportuară Dubai Airports, responsabilă atât de gestionarea Aeroportului Internațional Dubai (DXB) cât și a noului aeroport, Al Maktoum, promite că acesta din urmă va putea să primească peste 160 de milioane de pasageri pe an și să proceseze 12 milioane de tone de mărfuri odată ce va fi complet finalizat.
Această cifră impresionantă pune în perspectivă statutul aeroportului, depășind cu mult numărul de călători ai celui mai aglomerat aeroport din lume în prezent, Hartsfield-Jackson Atlanta International, și cu aproape 100 de milioane de pasageri mai mult decât Dubai International (DXB), care este deja cel mai aglomerat aeroport din lume în afara SUA și punctul principal de intrare internațională în Dubai.
Cu toate acestea, după un deceniu și în contextul unei pandemii, noul aeroport din Dubai rămâne în mare parte un proiect în desfășurare.
DWC a găsit o utilitate ca centru pentru întreținerea, reparația și revizia aeronavelor (MRO), precum și ca gazdă pentru mai mulți operatori de transport aerian de mărfuri, inclusiv Emirates Cargo, subsidiara de mărfuri a transportatorului național al Emiratelor Arabe Unite.
Deși are un rol important în domeniul cargo și în gestionarea zborurilor executivului și a unor zboruri charter, serviciile regulate de pasageri sunt limitate la câteva companii aeriene low-cost, care operează în principal către Europa de Est, Rusia și Asia Centrală.
Recentul Dubai Air Show, organizat în 2023 la Aeroportul Internațional Al Maktoum, a oferit indicii cu privire la perspectivele viitoare ale DWC și la strategia pe termen lung a Dubai Airports.
Paul Griffiths, CEO al Dubai Airports, subliniază că prioritățile actuale includ extinderea și investițiile la DXB pentru a răspunde cererii crescânde și pentru a maximiza capacitatea actuală.
Planul este de a adăuga încă 20 de milioane de pasageri anual la capacitatea de 100 de milioane de pasageri a DXB, folosind tehnologii inovatoare și reamenajări spațiale.
Aeroportul Al Maktoum va fi centrul unui plan mult mai amplu numit Dubai South, care vizează dezvoltarea unui oraș complet nou într-o zonă de 145 de kilometri pătrați de deșert la sud de Dubai.
Acest proiect va include și Hubul Aerospațial Mohammed bin Rashid (MBR), care va găzdui un ecosistem industrial în creștere în domeniul aviației și al aerospațiului din Dubai.
Momentul cheie va fi atunci când Emirates și flyDubai se vor muta de la Dubai International la noul aeroport, încă o mișcare planificată, dar fără un termen precis.
Potrivit specialiștilor, această mutare nu este doar o relocație, ci și un realiniament strategic pentru a răspunde la schimbările dinamicelor pieței globale de călătorii și comerț aerian.
Într-o lume în care competiția pentru poziționarea în topul aeroporturilor este tot mai intensă, enjeurile sunt mai mari ca niciodată.