Siguranța circulației pe strada Bună Ziua din Cluj-Napoca
Cartierul Bună Ziua din Cluj-Napoca, una dintre zonele cu trafic intens din oraș, se confruntă cu probleme semnificative legate de siguranța circulației. Deși strada principală a fost modernizată în 2020 și transformată într-un bulevard cu trei benzi (două la urcare spre Calea Turzii și una la coborâre dinspre Calea Turzii), piste de biciclete și stații de transport în comun , infrastructura rutieră actuală încă prezintă riscuri pentru șoferi și pietoni. În continuare analizăm principalele probleme – de la modul de acces din străzile laterale, la frecvența accidentelor Bună Ziua, excesul de indicatoare rutiere, precum și posibile soluții tehnice pentru îmbunătățirea siguranței.
Strada Bună Ziua la scurt timp după modernizare (2020), cu marcaje pentru trei benzi de circulație și pistă dedicată (culoare verde) pentru transport public sau biciclete. Infrastructura modernă nu a eliminat însă problemele de siguranță rutieră.
Manevre riscante la ieșirea din străzile laterale
O problemă majoră pe strada Bună Ziua este accesul din numeroasele străzi laterale fără restricția “dreapta obligatoriu”. În prezent, șoferii care ies din străduțele adiacente pot vira stânga, traversând deodată două sau chiar trei benzi de circulație. Această manevră este foarte riscantă: practic, mașinile care intră pe artera principală trebuie să treacă peste fluxul de trafic din ambele direcții, crescând considerabil șansele de coliziune. Un exemplu elocvent este accidentul petrecut în februarie 2023 în dreptul Liceului Elf – cauza identificată a fost neasigurarea corespunzătoare la ieșirea de pe o stradă lăturalnică (un șofer nu a cedat trecerea și a intrat pe Bună Ziua fără precauție). Faptul că regulile actuale permit aceste viraje la stânga libere, fără obligativitatea virajului la dreapta la ieșirea din străzile secundare, creează situații periculoase pentru toți participanții la trafic.
Geometria drumului agravează această problemă. Strada Bună Ziua are lățime de bulevard, cu multiple benzi, ceea ce înseamnă viteze relativ mari și volume de trafic ridicate. Fără un refugiu median sau separatoare de benzi, un autoturism care iese dintr-o alee laterală și vrea să întoarcă spre direcția opusă trebuie să traverseze integral carosabilul. În lipsa unei ferestre suficient de mari în trafic, aceste manevre devin forțate și periculoase. Situația se repetă în multiple puncte de-a lungul străzii, deoarece cartierul s-a dezvoltat rapid, cu multe străzi de acces spre ansamblurile rezidențiale. Practic, aproape fiecare intersecție minoră de pe acest tronson reprezintă un potențial punct negru dacă șoferii forțează intrarea pe drum principal traversând mai multe benzi simultan.
Accidente frecvente pe strada Bună Ziua
Riscurile teoretice semnalate mai sus se reflectă din nefericire și în realitate, prin numeroase accidente. Strada Bună Ziua a ajuns să fie cunoscută în presa locală pentru incidente rutiere aproape zilnice. De pildă, la finalul lunii mai 2023 două accidente s-au produs în zile consecutive: „după ce ieri strada Bună Ziua din Cluj a avut parte de un accident serios în care au fost implicate mai multe mașini, astăzi […] un nou accident s-a produs pe această stradă” . Iar în decembrie 2022, în decurs de numai 24 de ore, au avut loc tot două accidente grave pe acest tronson, soldate cu mai multe victime transportate la spital. Astfel de exemple subliniază frecvența ridicată a coliziunilor în zonă.
Natura accidentelor indică și tiparele de risc: multe se petrec la intersecțiile cu străzi secundare sau în apropierea trecerilor de pietoni. Unele incidente au fost deosebit de grave, implicând pietoni și chiar copii. La începutul anului 2023, un accident violent pe Bună Ziua a dus la rănirea a doi copii (9 și 10 ani) și a unui adult, toți fiind transportați de urgență la spital. De asemenea, traversările pentru pietoni pot fi periculoase dacă șoferii circulă cu viteză sau sunt neatenți – în decembrie 2022 o tânără a fost lovită în plin pe trecerea de pietoni de pe această stradă. Comunitatea locală a început să considere strada Bună Ziua drept una dintre cele mai periculoase din Cluj-Napoca, întrebând retoric „trebuie să moară cineva ca să se modifice eroarea de proiectare de pe str. Bună Ziua? . Cu alte cuvinte, locuitorii resimt acut problemele de siguranță și cer măsuri urgente.
Prea multe indicatoare rutiere într-un segment scurt
Un alt aspect ce afectează siguranța circulației este suprapopularea cu indicatoare rutiere pe o distanță relativ scurtă. Pe circa 1,1 km cât măsoară strada, s-au instalat o multitudine de indicatoare: limitări de viteză, treceri pentru pietoni (fiecare cu câte două indicatoare), indicatoare de prioritate sau Stop/Cedează la ieșirea străzilor laterale, panouri pentru stațiile de autobuz, cate 3 indicatoare pe stal, etc. Deși fiecare în parte are un rost, aglomerația de semne poate deruta șoferii. Studiile arată că prea multe informații vizuale în mediul rutier (semne, panouri, reclame) pot suprasolicita atenția conducătorilor auto, ducând la încetinirea timpilor de reacție și creșterea riscului de incidente. Practic, când fiecare câțiva zeci de metri apare un nou indicator, șoferului îi este dificil să le proceseze pe toate corect și să rămână concentrat la trafic.
Pe Bună Ziua, excesul de indicatoare vine și din încercarea autorităților de a regla diferite probleme punctual: s-au pus semne de limitare la 30 km/h în zone cu treceri de pietoni, semafoare temporizate la treceri, panouri de informare către alte cartiere, etc. Intenția este bună, însă densitatea mare de semnalizare rutieră poate crea un mediu vizual aglomerat. Un șofer neatent sau neexperimentat poate rata un indicator important printre multe altele. De exemplu, imediat după sensul giratoriu de la Calea Turzii (intrarea pe stradă) există mai multe indicatoare succesive și marcaje, dar lipsește un indicator esențial: nu a fost amplasat semnul de presemnalizare a trecerilor pentru pietoni (indicator cod A22), deși strada este intens circulată și un astfel de avertisment ar fi imperativ pentru atenția șoferilor (în special a celor care doar tranzitează zona). Această combinație de suprasemnalizare (multe indicatoare deodată) și subsemnalizare (unele marcaje esențiale lipsă) indică necesitatea reorganizării sistemului de semnalizare pe strada Bună Ziua.

Geometria străzii și configurarea acceselor
O privire de ansamblu asupra străzii Bună Ziua evidențiază modul în care configurarea actuală poate genera conflicte de trafic. Strada are un profil de bulevard urban modernizat: două benzi pe sensul de urcare dinspre Calea Turzii și o bandă pe sensul de coborâre, fără separare mediană continuă. Există un sens giratoriu la intersecția cu Calea Turzii (capătul vestic al străzii), care facilitează intrarea și ieșirea către artera principală a Clujului. Pe parcursul străzii, se întâlnesc mai multe intersecții în “T” cu străzi secundare (precum str. Mircea Zaciu, str. Făgetului, alei de acces către complexuri rezidențiale etc.). Majoritatea acestor intersecții sunt nesemaforizate, accesul de pe străzile laterale fiind reglementat doar prin indicatoare de Cedează trecerea sau Stop.
Geometria acestor intersecții este simplă (fără benzi dedicate pentru viraj stânga sau insule de canalizare a traficului), ceea ce înseamnă că o mașină ce virează la stânga de pe o stradă laterală va ocupa pentru scurt timp și banda din dreapta și pe cea din stânga a străzii Bună Ziua. De asemenea, un vehicul care intenționează să vireze la stânga de pe strada principală pe o stradă laterală oprește practic în mijlocul benzii, ceea ce poate surprinde șoferii din spate dacă nu sunt atenți (neexistând o bandă specială de preselecție pentru stânga). În lipsa unor elemente geometrice de siguranță (precum un refugiu central sau lărgiri la intersecții), aceste puncte de conflict depind în totalitate de vigilența șoferilor și de respectarea regulilor de prioritate.
Există totuși în apropierea Lidl, în lucru o bandă de stocaj la stanga catre acces lidl, așa ar fi trebuit să fie peste tot unde avem acces către dezvoltări imobiliare.
Pe stradă se observă și distribuția trecerilor pentru pietoni: multe dintre acestea sunt amplasate în apropierea intersecțiilor cu străzi laterale sau în dreptul stațiilor de autobuz. În aceste zone, riscul este dublu – atât din prisma vehiculelor care manevrează la intersecție, cât și a pietonilor care traversează. O geometrie rutieră optimă ar dicta ca trecerile de pietoni să fie amplasate la o distanță suficientă de colțul intersecției, pentru a evita ca atenția șoferilor să fie împărțită. Or, pe Bună Ziua, spațiul limitat face ca unele treceri să fie destul de aproape de intersecții, necesitând un plus de atenție și prudență. De asemenea, diferența de nivel (strada are o pantă ușoară înspre Calea Turzii) poate afecta vizibilitatea – șoferii care coboară au nevoie de distanță mai mare de frânare, iar cei care urcă pot subestima viteza la urcare. Toate aceste observații, vizibile și pe imaginile satelitare sau de street view, confirmă că designul actual al drumului, deși modern, are zone care necesită îmbunătățiri pentru a elimina punctele de conflict.
Soluții tehnice pentru îmbunătățirea siguranței
Pentru a reduce numărul de accidente și a crește siguranța rutieră pe strada Bună Ziua, se impun o serie de soluții tehnice și măsuri administrative:
- Introducerea virajului dreapta obligatoriu la ieșirea din străzile laterale: Practic, din străzile secundare să nu se mai permită virajul la stânga direct pe Bună Ziua. Șoferii ar fi obligați să vireze inițial doar la dreapta (în direcția fluxului), urmând ca pentru a merge în cealaltă direcție să folosească un sens giratoriu sau alt loc de întoarcere mai sigur. Această măsură ar elimina traversarea simultană a mai multor benzi. Mulți șoferi din zonă solicită deja acest lucru, considerând că nu ar trebui să se mai poată ieși pe sensul opus, ci doar către dreapta, urmând ca întoarcerea să se facă în giratoriile existente . Desigur, implementarea ar trebui corelată cu asigurarea unor puncte de întoarcere suficiente pe traseu pentru a nu îngreuna excesiv circulația pe un singur sens.
- Ar fi utile încă 1-2 mini-giratorii intermediare, la intersecțiile cu probleme (de exemplu în zona „Bonjour” – un reper local menționat de șoferi ). Sensurile giratorii ar obliga la calmarea traficului (viteze mai mici) și ar permite întoarcerea vehiculelor în condiții de siguranță, eliminând necesitatea virajelor stânga periculoase. Spațiul existent ar putea acomoda giratorii compacte, chiar dacă nu de dimensiuni standard, cum s-a procedat și pe alte străzi din Cluj.
- Delimitatoare de benzi și refugii mediane: Instalarea de insule mediane (din beton sau plastic) în apropierea unor intersecții cheie ar preveni fizic traversarea neregulamentară a axului drumului. O „insulă” la mijloc (precum cea sugerată de un șofer în zona Bonjour ) ar forța practic vehiculele care ies de pe străzi secundare să facă dreapta, acționând ca un separator de flux. În plus, astfel de refugii ar putea fi folosite și ca protecție pentru pietoni la trecerile intens circulate – pietonii ar traversa două segmente mai scurte, cu pauză pe refugiu, în loc să traverseze toate benzile deodată. Delimitatoarele de benzi (butoane reflectorizante, balize flexibile) de-a lungul axului ar descuraja și șoferii de la schimbări bruște de bandă sau depășiri periculoase pe segmentul drept.
- Reorganizarea și optimizarea semnalizării rutiere: Este necesar un audit al tuturor indicatoarelor de pe strada Bună Ziua, pentru a elimina duplicările sau semnele care nu sunt absolut necesare, și pentru a adăuga acolo unde lipsesc. De exemplu, ar putea fi comasate unele indicatoare (un panou care să cumuleze limita de viteză cu avertizarea de trecere pietoni, în loc de doi stâlpi separați). Totodată, trebuie montate indicatoarele de avertizare lipsă, cum este cel de presemnalizare a trecerilor pentru pietoni (A22) menționat de experți , pentru a pregăti șoferii din timp. Simplificarea vizuală a traseului va ajuta șoferii să discearnă mai ușor informațiile critice. În plus, s-ar putea implementa și marcaje rutiere mai vizibile (de exemplu, marcaje pre-formate termoplastice la treceri, care sunt mai reflectorizante), precum și panouri electronic-dinamice care să afișeze viteza vehiculului și mesaje de atenționare (metodă dovedită că îi face pe șoferi să reducă viteza).
- Măsuri de calmare a traficului și control al vitezei: Deși nu au fost menționate explicit, merită luate în calcul și soluții precum limitatoare de viteză (cocoașe sau speed bumps ușoare la trecerile de pietoni), camere radar pentru supravegherea vitezei sau prezența sporită a poliției rutiere în zonă. Reducerea vitezei medii pe această stradă ar oferi șoferilor mai mult timp de reacție și ar diminua gravitatea impacturilor în caz de accident. Orice măsură de acest gen trebuie însă calibrată atent, având în vedere că strada Bună Ziua este totuși o arteră importantă de trafic în Cluj-Napoca și trebuie menținut un flux fluent.
În concluzie, strada Bună Ziua ilustrează provocările unui cartier nou și dinamic, unde infrastructura rutieră încearcă să țină pasul cu dezvoltarea urbană. Siguranța circulației trebuie să devină o prioritate în această zonă prin intervenții bine gândite: restricții adecvate (precum viraj dreapta obligatoriu), îmbunătățiri geometrice (giratorii, separatoare), semnalizare clară și măsuri de calmare a traficului. Implementând combinat aceste soluții, traficul în Cluj-Napoca pe acest tronson ar fi mai sigur și mai previzibil. Strada Bună Ziua are potențialul de a fi nu doar un bulevard modern, ci și unul exemplar din punct de vedere al siguranței rutiere – însă pentru asta, factorii de decizie trebuie să acționeze proactiv, înainte ca următorul accident grav să se petreacă.
Bibliografie și surse:
- Monitorul de Cluj – articole despre accidente rutiere pe str. Bună Ziua (13-14 decembrie 2022)
- Ziua de Cluj – știri privind incidente în Bună Ziua (ianuarie 2023)
- Știri de Cluj – relatare accident Liceul Elf și declarații șoferi (februarie 2023)
- E fain la Cluj – analiză “Ziua și accidentul pe Bună Ziua” (mai 2023)
- Comunicat Primăria Cluj-Napoca – modernizare str. Bună Ziua (mai 2020)
- Infraser.ro – analiză tehnică siguranță rutieră str. Bună Ziua (2021)
- The Guardian – efectul suprasolicitării cu semne asupra atenției șoferilor