Viitorul Mobilității Urbane Perspective pentru Circulația Subterană în Marile Metropole
Se anticipă că viitorul secol va fi dominat de circulația subterană, conform unor perspective influente în domeniul transporturilor. Într-un articol din 1988 publicat în revista engleză The Economist, intitulat „Let Them Pay – Lasă-i să Plătească”, se trasa un tablou vivid al problemelor de trafic urban, ilustrat printr-o caricatură ce prezenta haosul dintr-un oraș modern, cu mașini blocate în ambuteiajele străzilor. Ideea de bază era că aglomerația duce la creșterea costurilor, conform principiului economic conform căruia rarelețea crește prețul.
În anul 1967, viitorologul renumit Hermann Kahn de la Institutul Hudson a enumerat o serie de inovații care urmau să schimbe radical modul de viață al oamenilor până la sfârșitul secolului. Printre acestea se număra și conceptul de rețele de drumuri subterane. Astăzi, acest concept devine tot mai atrăgător în lumina aglomerației crescânde din marile orașe.
Ideea centrală este că, pentru a face față cererii în creștere pentru transporturi, este necesară extinderea infrastructurii rutiere. În orașele dens populate, construirea de autostrăzi la suprafață sau în înălțime este adesea imposibilă. În acest context, soluția propusă constă în construirea de autostrăzi subterane, o metodă rapidă și relativ economică de a face față problemelor de trafic. Aceste tuneluri ar putea fi finanțate printr-o taxă percepută pentru utilizarea lor, un model care este deja aplicat cu succes în multe țări dezvoltate.
Un tunel circular cu un diametru de 10 metri poate acomoda două nivele de circulație pentru vehicule ușoare, fiecare cu două sau trei benzi de circulație. În orașe, aceste tuneluri ar putea elibera suprafețe la nivelul solului pentru alte tipuri de transporturi și activități. În zonele suburbane, aceste tuneluri ar putea rezolva problemele de trafic greu.
Un exemplu în acest sens este propunerea COFIRoute de a construi autostrăzi subterane pentru a ocoli zona A 86 între Ureil și Versailles, unde construcția la suprafață este considerată ineficientă. Autoritățile din regiunea Ile de France analizează posibilitatea construirii de autostrăzi subterane pentru a îmbunătăți legăturile între diferitele zone ale orașului.
Aceste inițiative pot reprezenta doar începutul, iar costurile inițiale pot fi semnificative. Cu toate acestea, dacă experiențele viitoare demonstrează că conceptul este fezabil din punct de vedere tehnic și economic, este posibil să asistăm la o tranziție semnificativă către circulația subterană în marile metropole ale lumii.