O nouă etapă a fost atinsă în procesul de construire a primei autostrăzi care va conecta România și Serbia
Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiş a anunțat joi, 7 martie, că a emis acordul de mediu pentru proiectul Autostrada Timişoara-Moraviţa, care va fi prima autostradă care va conecta România de Serbia. Această autostradă va străbate apropierea a 14 localităţi, iar la intrarea în Serbia va fi construit un nou punct de trecere a frontierei.
„În cadrul şedinţei Comitetului de Analiză Tehnică din data de 07.03.2024, Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiş a luat decizia de emitere a acordului de mediu pentru proiectul Autostrada Timişoara (faza studiu de fezabilitate) propus a fi amplasat în extravilan/intravilan UAT Remetea Mare, Recaş, Bucovăţ, Moşniţa Nouă, Giroc, Sacoşu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moraviţa”, precizează Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiş, într-un comunicat de presă.
Lungimea traseului este de 73 de kilometri şi include punctul de trecere a frontierei cu Republica Serbia care va fi construit.
”Principalele lucrări prevăzute în cadrul proiectului sunt următoarele: lucrări de infrastructură şi suprastructură, terasamente (lucrări de săpătură, umplutură, etc.); lucrări de consolidare a terasamentelor (lucrările de consolidare a taluzurilor de rambleu, a terenurilor slabe de fundare şi drenarea apelor subterane); lucrări hidrotehnice; lucrări de artă (construcţia podurilor şi pasajelor, podeţelor etc.); lucrări de construcţie a nodurilor rutiere în zonele intersectate sau ramificare cu alte căi de comunicaţie; lucrări de siguranţa circulaţiei; lucrări de colectare şi evacuare a apelor; lucrări de mediu (ex.: panouri fonoabsorbante, împrejmuire, subtraversări pentru faună etc.); lucrări de realizare a dotărilor specifice infrastructurii rutiere – parcări, spaţii de servicii, centru de întreţinere şi coordonare (CIC), punct de trecere a frontierei; lucrări de mutări şi protejare a instalaţiilor”, se mai arată în comunicat.
Conform informațiilor furnizate de sursa menționată, proiectul Autostrada Timișoara-Moravița se suprapune parțial cu siturile Natura 2000 Lunca Timișului și Lunca Timișului și se află în proximitatea rezervației naturale Arboretumul Bazoș (la aproximativ 400 de metri).
„Realizarea proiectului nu va afecta integritatea rețelei Natura 2000 și terenurile naturale cu valoare ecologică ridicată sau zonele cu areale naturale ce pot reprezenta habitat pentru diverse specii, urmând a se respecta măsurile de protecție stabilite prin avizul Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate”, se mai precizează în comunicat.
În luna iunie a anului 2022, România și Serbia au semnat Acordul pentru Autostrada A9, iar peste un an, specialiștii din cele două țări au stabilit și amplasarea noului punct de trecere a frontierei de la Moravița/Vatin, unde a fost amplasată, simbolic, o bornă kilometrică, pe locul viitorului punct de frontieră.