Banca Mondială spune României că trebuie să acționeze decisiv pentru a îmbunătăți siguranța rutieră
Banca Mondială, în parteneriat cu Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor, Ministerul Transporturilor din România și Autoritatea Rutieră Română, a găzduit o conferință „Siguranța rutieră în România – Provocări și oportunități”. Evenimentul a reunit principalii actori internaționali și naționali activi în domeniul siguranței rutiere.
România este țara cu cele mai slabe performanțe din Uniunea Europeană (UE) în ceea ce privește siguranța rutieră. Cu aproximativ 2 000 de persoane care au murit pe șosele în 2015 și alte 9 000 de persoane rănite în accidente rutiere, cifrele României sunt duble față de media din UE – iar performanța sa în materie de siguranță rutieră este de trei ori mai proastă decât cea a unor țări precum Suedia, Danemarca sau Regatul Unit. Costul economic al acestei pierderi tragice de vieți omenești este estimat undeva între 4-10 miliarde de lei (1-2,5 miliarde de euro).
„România va avea puține șanse să își atingă obiectivul de reducere cu 50% a numărului de decese pe șosele până în 2030, dacă nu se vor lua măsuri eficiente cât mai curând posibil”, a declarat Elisabetta Capannelli, manager de țară al Băncii Mondiale pentru România și Ungaria. „Banca Mondială este foarte încântată că a sprijinit Guvernul României în realizarea unei analize cuprinzătoare a gestionării siguranței infrastructurii rutiere și sperăm că recomandările noastre privind abordarea „punctelor negre” și a altor provocări conexe vor sprijini Guvernul în atingerea obiectivelor sale de siguranță rutieră.”
Ca parte a unui sprijin cuprinzător de asistență tehnică, la cererea Autorității Rutiere Naționale din România, Banca Mondială a prezentat o listă de recomandări cheie axate pe reducerea numărului de victime ale accidentelor rutiere prin îmbunătățirea sistemului de gestionare a infrastructurii rutiere și prin concentrarea asupra îmbunătățirii celor mai periculoase secțiuni ale diferitelor drumuri.
Constatările Băncii Mondiale evidențiază faptul că siguranța rutieră poate fi gestionată eficient, chiar și în condițiile în care în România circulă mai multe vehicule. O abordare sistemică modernă, care reunește instituțiile partenere cheie și le face responsabile pentru siguranță, este foarte importantă pentru reducerea numărului de decese și răniri pe șosele. Alte acțiuni importante includ îmbunătățirea gestionării vitezei prin dezvoltarea unui sistem automat de control al vitezei; modernizarea unei baze de date a accidentelor pentru a diagnostica și aborda mai bine cauzele; îmbunătățirea monitorizării politicilor de siguranță; comunicarea activă cu utilizatorii; și adoptarea celor mai bune practici internaționale și naționale.
Printre cele mai bune practici care ar putea fi adoptate în România se numără instalarea de bariere mediane și pe marginea drumului, introducerea de marcaje tactile pe liniile mediane și pe marginea drumului pentru a trezi șoferii somnoroși și îmbunătățirea delimitării curbelor pentru a reduce accidentele în afara drumului. Pentru drumurile pe care nu există bariere mediane sau pe marginea drumului, viteza nu ar trebui să depășească 80 km/h. În cazul intersecțiilor din zonele cu viteză mare, instalarea unui sens giratoriu pentru a controla viteza vehiculelor și forțele de impact direcționale sau instalarea unor semafoare bine proiectate va reduce numărul victimelor. De asemenea, limita de viteză la intersecțiile fără semafoare nu ar trebui să depășească 50 km/h.
Pentru a reduce numărul victimelor pietonale, bunele practici includ reducerea limitelor de viteză la 40 km/h sau mai puțin în zonele pietonale, instalarea unui iluminat public și a unor semnale bune pentru trecerile de pietoni, instalarea de garduri pentru pietoni pentru a ghida pietonii către un punct de trecere foarte vizibil și pentru a împiedica pietonii să traverseze un drum periculos, precum și instalarea a numeroase avertismente vizuale pentru șoferi.
Aceste îmbunătățiri ale infrastructurii ar trebui să fie însoțite de o legislație mai transparentă și mai flexibilă, de o mai bună aplicare a legilor de circulație și de programe de formare pentru profesioniștii din domeniul rutier. Banca Mondială este pregătită să sprijine în continuare autoritățile române în îmbunătățirea siguranței rutiere, iar speranța noastră este aceea de a avea o Românie în care să nu mai pierdem vieți omenești pe șosele.