Autostrăzile din Germania – în sfârșit a venit timpul pentru o limită de viteză?
Majoritatea germanilor doresc o limitare a vitezei pe autostrăzi, iar grupurile de mediu spun că aceasta ar contribui la reducerea emisiilor. Dar sunt argumentele lor suficient de puternice pentru a-i convinge pe cei care se opun unei viteze mai mici pe Autobahn?
Autostrăzile germane, renumite la nivel internațional pentru vitezele lor mari, sunt în prezent subiectul unei dezbateri politice aprinse.
Subiectul este de mult timp motiv de dezbinare în această țară. În 1973, introducerea unei limite de viteză de 100 de kilometri pe oră, ca răspuns la creșterea prețurilor la benzină în timpul crizei petroliere, a provocat o indignare generalizată în cele câteva luni în care a fost pusă în aplicare. Clubul auto german ADAC a protestat împotriva măsurii.
De atunci, diverse încercări de a introduce o limită generală de viteză au eșuat. Dar în prezent, mai mult de jumătate dintre germani – inclusiv membrii ADAC – susțin o limită de viteză.
Cu toate acestea, rămâne un subiect polarizant și se confruntă cu o opoziție dură. Partidul de centru-dreapta Uniunea Creștin-Socială din Bavaria a lansat chiar și o petiție împotriva acesteia.
Limitarea vitezei pe autostradă (aproape) peste tot – cu excepția Germaniei
Anumite porțiuni din autostrăzile germane au limite de viteză, dar acest lucru se aplică doar la 30% din autostrăzi.
Pentru tronsoanele fără restricții de viteză, guvernul recomandă o viteză maximă voluntară de 130 de kilometri pe oră, dar șoferii sunt liberi să meargă cât de repede doresc. Viteza pe autostrăzile germane este chiar promovată ca o atracție turistică de către companiile de închiriere de mașini sport.
Care sunt beneficiile unei limite de viteză?
Cu cât un vehicul circulă mai încet, cu atât consumă mai puțin combustibil. Acest lucru înseamnă că emite, de asemenea, mai puțini poluanți, cum ar fi dioxidul de carbon (CO2), oxizii de azot și pulberile în suspensie, care dăunează climei.
O limitare a vitezei la 120 de kilometri pe oră pe autostrăzi ar economisi 4,5 milioane de tone de echivalent CO2 și ar echivala cu o scădere de 2,9% a emisiilor în comparație cu nivelurile din 2018, potrivit calculelor Agenției germane de mediu, sau UBA. Aceștia estimează că acest lucru ar putea crește la o economie de 6,7 milioane de tone și 4,2% din emisii dacă o limitare de viteză ar încuraja, de asemenea, oamenii să treacă la mersul cu trenul, să aleagă rute mai scurte sau chiar să renunțe complet la anumite călătorii.
Iar dacă limita de viteză pe șoselele statelor ar fi redusă de la 100 de kilometri pe oră la 80, s-ar putea economisi până la 8 milioane de tone de echivalent CO2.
Susținătorii susțin, de asemenea, că o limită ar duce la mai puține accidente, deoarece deplasarea mai încet reduce distanța de frânare a unei mașini. De asemenea, ar reduce și poluarea fonică, pentru că rularea cu 100 de kilometri pe oră este la jumătate față de cea cu 130 de kilometri pe oră.
De asemenea, ei subliniază că ar permite ca mai multe mașini să circule simultan pe șosea și, prin urmare, ar ajuta la reducerea ambuteiajelor, în special dacă mașinile ar merge cu 100 de kilometri pe oră sau mai puțin.
Care sunt argumentele împotriva unei limitări de viteză?
Potrivit unei analize a Institutului Economic German, 77% dintre cei care circulă pe autostrăzile germane conduc deja în mod voluntar cu o viteză mai mică de 130 de kilometri pe oră.
Cu toate acestea, bărbații, precum și cei sub 24 de ani și șoferii frecvenți (persoane care înregistrează peste 50.000 de kilometri pe an), sunt mai predispuși să se opună limitelor de viteză, invocând îngrijorarea legată de creșterea numărului de ambuteiaje și de prelungirea duratei de călătorie, potrivit unui sondaj realizat de grupul de asigurări Allianz.
Câte accidente ar putea fi evitate prin limitarea vitezei pe autostrăzile germane nu este pe deplin clar.
Potrivit ADAC, în Germania nu se înregistrează mai multe accidente grave pe autostrăzile sale decât în țările în care există o limită de viteză. Dacă se compară numărul de decese pe kilometru de autostradă parcurs, în Franța, Statele Unite și Republica Cehă s-au înregistrat mai multe decese decât în Germania în 2020.
Cu toate acestea, în cifre absolute, Germania a avut cel mai mare număr în 2020, cu 317 decese pe Autobahn.
Cine susține o limită de viteză în Germania?
Organizațiile de mediu au cerut o limitare a vitezei, la fel ca și sindicatul poliției din landul german Renania de Nord-Westfalia și Asociația germană de sprijinire a victimelor accidentelor rutiere. Acestea susțin, de asemenea, reducerea limitei de viteză pe drumurile de stat la 80 de kilometri pe oră, o măsură pe care industria asigurărilor consideră că ar contribui la creșterea siguranței.
În rândul partidelor politice, moțiunea a primit sprijinul Verzilor, al Partidului Social-Democrat (SPD), de centru-stânga, și al Partidului Stângii. Mai mult de jumătate dintre germani se află acum în spatele unei limite de viteză.
Cine este împotriva unei limite de viteză?
Uniunea Creștin-Democrată și Uniunea Creștin-Socială, conservatoare, Alternativa pentru Germania, de extremă dreapta, și Partidul Liber-Democrat (FDP), neoliberal, nu doresc o limită de viteză.
Opozanții consideră că aceasta ar avea un impact redus asupra mediului și ar restricționa libertatea individuală.
FDP, care formează guvernul federal împreună cu Verzii și SPD, a respins deja o limită de viteză în acordul de coaliție. De asemenea, a comandat un contra-studiu la cel al Agenției germane de mediu, care a ajuns la cifre semnificativ mai mici pentru reducerea emisiilor de CO2. Cu toate acestea, credibilitatea contra-studiului a fost pusă sub semnul întrebării, deoarece a fost redactat de academicieni sceptici cu privire la climă. Acesta a fost criticat de Agenția germană de mediu, de asociațiile de mediu și de alte partide politice.
Nici o limită de viteză în Legea germană privind acțiunile climatice
Legea privind acțiunea pentru climă, care a fost promulgată în 2021, prevede că Germania trebuie să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 65% până în 2030 și cu 88% până în 2040, comparativ cu nivelurile din 1990. În urma unei reforme a legii, emisiile excesive, cum ar fi cele provenite din transporturi, pot fi acum compensate în altă parte, de exemplu prin utilizarea mai multor energii regenerabile. Legea nu conține nicio mențiune cu privire la o limită de viteză.
Sursa: https://www.udv.de/