De ce tunelurile sunt mai ieftine decât podurile pentru lucrările de infrastructură gigantice?
Estimarea costului pentru rețeaua de tuneluri din 2024 este mai mică decât cea pentru poduri din mai multe motive fundamentale legate de inginerie, logistică și complexitatea construcției:
1. Complexitatea construcției
- Podurile suspendate peste oceane și mări sunt unele dintre cele mai complexe structuri de inginerie. Ele necesită materiale foarte scumpe, tehnologii avansate pentru a rezista condițiilor meteo extreme și întreținere continuă a cablurilor de oțel și pilonilor. De asemenea, podurile trebuie să fie foarte robuste pentru a rezista valurilor, vânturilor puternice și corozivității apei sărate.
Tunelurile, în schimb, sunt protejate de aceste condiții climatice severe și nu necesită aceleași materiale pentru a face față forțelor naturale externe (cum ar fi vântul sau eroziunea apei), ceea ce reduce costurile. În special pentru tunelurile subacvatice, o parte din forțele mecanice sunt disipate de apă, iar structura lor este mai puțin expusă.
2. Durabilitatea și întreținerea
- Podurile suspendate necesită întreținere constantă pentru a preveni deteriorarea pilonilor și cablurilor, ceea ce adaugă costuri suplimentare în timp. Coroziunea, eroziunea, cutremurele și furtunile reprezintă riscuri constante care pot crește semnificativ costurile de reparații și întreținere.
Tunelurile subterane, deși nu sunt lipsite de nevoi de întreținere (ventilație, protecție împotriva apei, monitorizarea structurii), sunt mai puțin expuse acestor riscuri climatice directe. Ele au o durată de viață mai lungă fără a necesita aceeași intensitate a întreținerii.
3. Tehnologia modernă pentru tuneluri
- Tehnologia modernă a tunelurilor a avansat foarte mult datorită unor mașini tunelatoare (TBM – Tunnel Boring Machines), care permit forarea și construirea de tuneluri lungi, atât pe uscat, cât și sub apă, într-un mod relativ eficient. Aceste mașini TBM pot opera continuu, reducând timpul și costurile de construcție. Cu cât mașinile devin mai mari și mai eficiente, costurile de forare a tunelurilor scad pe kilometru.
În cazul podurilor, nu există o „automatizare” similară. Construcția podurilor necesită mai multă muncă manuală, o logistică foarte complexă (inclusiv instalarea pilonilor în medii ostile precum oceanele) și o planificare detaliată pentru fiecare secțiune a podului.
4. Factorul vizibilitate vs. invizibilitate
- Podurile vizibile necesită mult mai multă atenție la design și estetică, mai ales când traversează zone urbane sau turistice. Costurile de design, materialele premium și tehnologiile de protecție împotriva factorilor de mediu cresc semnificativ prețul.
Tunelurile, fiind ascunse sub pământ sau sub apă, nu au nevoie de astfel de caracteristici estetice sau expunere la medii ostile.
5. Economie de spațiu și logistică
- În unele regiuni, construirea de tuneluri poate fi mai simplă din punct de vedere logistic decât construirea de poduri care necesită piloți enormi și ancore în solul subacvatic sau pe teren accidentat. Spre exemplu, construirea unui tunel pe sub Marea Neagră ar putea fi mai simplă din punct de vedere logistic decât construirea unui pod de 400 km, care ar necesita piloni uriași amplasați la adâncimi mari, uneori în sol instabil sau la mare adâncime.
Rezumat:
- Podurile sunt mai scumpe datorită complexității structurale, expunerii la condițiile meteorologice, necesităților de întreținere constantă și riscurilor climatice. Ele sunt mai vulnerabile la factori externi și necesită materiale mai scumpe pentru a face față acestor condiții.
- Tunelurile in 2024, în schimb, au costuri de întreținere mai mici și pot fi construite folosind tehnologii avansate, cu mai puține riscuri legate de factori externi. De asemenea, tunelurile nu necesită o atenție atât de mare la estetica sau la protecția împotriva fenomenelor meteorologice, ceea ce le face mai eficiente din punct de vedere al costurilor.
Diferența de cost vine în principal din protecția și durabilitatea tunelurilor comparativ cu podurile, precum și din tehnologiile mai eficiente disponibile pentru construcția lor.
Sursa: https://roadsflow.com
Vezi și : https://infraser.ro/tuneluri/cum-ar-arata-o-retea-globala-de-tuneluri-pornind-din-romania/