Tema Siguranței Circulației Rutiere în Romania rămâne o problemă nesoluționată și o rană deschisă pentru toți participanții la trafic.
Criteriile de intervenție nu au fost înțelese și trebuie modificate pentru a se trata cauza și nu efectul. Absurdul situației este dat de faptul că este luat în calcul, în primul rând, volumul de trafic, nu numărul de accidente,
Chiar se poate reduce numărul de accidente rutiere numai prin realizarea de parapete “pe ici pe colo”?
În Master Planul General de Transport se precizează la nivelul siguranței rutiere faptul că: ,, investițiile în infrastructură ar trebui să producă un sistem de transport mai sigur”.
Din păcate, aceste investiții se fac în condițiile implementării unor soluții tehnice de randament redus, sporadic și în lipsa unui Safety Management al MT-CNAIR!
România are cea mai defavorabilă rată de mortalitate în cazul accidentelor rutiere, din Europa.
Din aceste date este corect să se concluzioneze faptul că: România are cea mai defavorabilă rată de mortalitate în cazul accidentelor rutiere, din Europa.
De asemenea, este important să recunoaștem faptul că: deși pe rețeaua națională au loc aproximativ 30% din toate accidentele din România, acestea corespund la mai mult de 50% din toate accidentele mortale.
Rata globală a accidentelor în care sunt implicați pietonii din România este cea mai defavorabilă din Europa și este cu mult peste media UE.
România pe primul loc la număr de decese de pietoni la un milion de locuitori
Prin urmare, este corect să amintim inclusiv faptul că: Romania ESTE PE PRIMUL LOC la număr de decese de pietoni la un milion de locuitori.
Pietonii sunt incluși în categoria utilizatorilor de drum vulnerabili, utilizatorii pentru care, până astăzi, nu s-au găsit soluții de a fi protejați la nivelul interacțiunii cu rețeaua rutieră.
Știind toate aceste aspecte precizate mai sus, în cunostiință de cauză, cei care au elaborat Master Planul vin cu pseudo-soluții în rezolvarea acestor probleme la nivelul de rețelei rutiere.
Prin Master Plan se stabilesc următoarele Obiective și Intervenții pentru creșterea Siguranței Rutiere
Obiectiv general:
Siguranță și Securitate
Obiective operaționale:
Scăderea la jumătate a ratei accidentelor până în 2020 și la nivelul UE până în 2030!!!!.
Intervenții
Descriere / Alternative
OR21
Infrastructura – sate lineare (pachete , de ex.: construcție trotuare, reducerea vitezei, mini-sens giratoriu, semafoare la trecerile de pietoni) – vor fi asigurate pentru toate satele lineare cu MZA > 15.000 în 2020 – Scenariul de referință.
Probleme constatate la nivelul acestei Intervenții
Această intervenție este singura care poate lua în considerare creșterea siguranței rutiere prin protejarea utilizatorilor vulnerabili și posibilitatea scăderii dramatice a numărului de accidente. Acele accidente care se soldează de cele mai multe ori cu decese din cauza implicării utilizătorilor vulnerabili (ex: pietoni, bicicliști).
Putem proteja utilizatorii vulnerabili prin:
- Construcția de trotuare – utilizatorii vulnerabili ai drumurilor nu mai împart aceeași cale de rulare cu circulația rutieră;
- Treceri de pietoni semaforizate – creșterea siguranței la traversarea drumurilor;
- Introducerea mini-sensurilor giratorii, ca soluție de reducere și calmare a traficului în zonele unde regăsim utilizatorii vulnerabili ai drumului