Ce este drumul de mare viteză?
Probabil ați văzut pe la știri sau pe site-urile de profil despre drumul de mare viteză, dar cred că v-ați gândit ce este el de fapt?
Drumul de mare viteză este o denumire generică pentru a putea pune în comparație două categorii diferite ale drumurilor din România, mai exact DRUM EXPRES și AUTOSTRADĂ.
Drumul de mare viteză poate să fie drum expres sau autostradă, acestea se aleg în funcție de costurile estimate în analizele multricriteriale (AMC) ale Studiilor de Fezabilitate (S.F.) ale proiectelor importante din țara noastră.
Categoria se alege după ce se inițiază o ședință a consiliului tehnico-economic din cadrul CNAIR.
Pentru a vedea cum trebuie proiectat un drum expres se poate analiza normativul AND 589-2013
Iar pentru a vedea cum trebuie proiectată o autostradă se poate analiza normativul PD 162-2002.
Acestea sunt informații generale, pentru mai multe detalii în funcție de interesul dumneavoastră pentru ingineria infrastructurii transporturilor, se pot actualiza și/sau adăuga noi articole pe site.
Actualizare: Compania Națională de Adminstrare a Infrastructurii rutiere emite un caiet de sarcini pentru fiecare investiție majoră din cadrul Master Planului General de Transport.
Ca și studiu de caz, se poate analiza Caietul de sarcini Drumul de mare viteză Caransabeș – Lugoj, unde în componența lui au fost arondați ingineri căi ferate, drumuri și poduri, arheologi, ingineri topografi și geodezi.
Din punct de vedere al politicii de transporturi, obiectivul general al strategiei în domeniul transporturilor îl reprezintă asigurarea infrastructurii și serviciilor capabile să fie suportul activității economice și sociale, pentru îmbunătățirea calității vieții.
Traseul actual principal care asigură conexiunea între Caransabeș și Lugoj este asigurat de DN 6, un traseu care are câte o bandă de circulație pe sens și cu un trafic foarte ridicat, cu sectoare de drum care este atinsă capacitatea maximă de circulație. Construirea drumului de mare viteză Caransebeș – Lugoj în lungime de aproximativ 50 km, va conduce la decongestionarea traficului pe DN 6 și se va realiza un nou culoar de circulație prin zona de vest ce va lega partea de sud-est a țării, respectiv Culoarul IV Pan European, aflat în curs de execuție. ( FOTO mai jos)
Scopul proiectului îl prezintă elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru Drumul de Mare viteză – Caransabeș – Lugoj, cu o lungime estimată de 50 km. Eleborarea se va realiza în conformitate cu reglementările tehnice, legislația în vigoare (H.G. 907/2016 și H.G. 1116/2023) și a cerințelor beneficiarului CNAIR.
Conform cerințelor celor de la CNAIR, elaboratorul proiectului trebuie să respecte prevederile Normativului privind proiectarea drumurilor expres AND 598/2013, după caz PD 162/2002 – normativ privind proiectarea autostrăzilor extraurbane împreună cu alte ordine, norme și reglementări tehnice în vigoare (Ordin 1295 pentru aprobarea Normelor Tehnice privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice, Ordin 1296 pentru aprobarea Normelor Tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor.
Profilul transcersal proiectat va avea caracteristicile tehnice ale unui drum de mare viteză (drum expres sau autostradă), în funcție de rezultatul analizei tehnico-economice realizate în cadrul AMC (Analizei Multi Criteriale).
Prestatorul va realiza un studiu de trafic ce va clarifica necesitatea prevederii de benzi supliementare. În funcție de studiul de trafic, proiectantul va considera dacă sunt următoarele opțiuni posibile:
- Dezvoltarea drumului de mare viteză la profil de autostradă, cu 2 x 2 benzi de circulație, după caz, în 2 x 3 benzi de circulație pe sens și proiectarea elementelor geometrice ale drumului de mare viteză conform PD 162/2002 ( traseul în plan, profil longitudinal și amenajare în spațiu), precum și secțiunille transversale ale lucrărilor de artă (poduri, viaducte, tuneluri și pasaje);
- Achiziția de teren necesar lărgirii ulterioare a platformei;
- Lucrări de terasamente pentru a permite posibilitatea introducerii unei benzi suplimentare.
La proiectarea traseului drumului de viteză, se vor evita pe cât posibil valorile limită (minime) ale elementelor geometrice.
Se recomandă ca razele curbelor circulare ale traseului în plan să fie astfel alese încât deverul maxim corespunzător ale acestora să nu depășească 5 % pe poduri, viaducte și pasaje.
Declivitatea maximă să nu depășească 4% pentru a evita reducerea semnificativă a vitezei de circulație a autovehiculelor grele.
Iar pentru a nu se produce acvaplanarea, declivitata minimă să nu coboare sub 0.3 %.
Vezi și : https://infraser.ro/stiri/ce-autostrazi-are-romania-in-2024/