Ce este ingineria de trafic?
Ingineria de trafic reprezintă ramura ingineriei transporturilor care se ocupă de planificarea, organizarea și proiectarea atât a operațiilor legate de traficul rutier propriu-zis, cât și a rețelelor, terminalelor și a interacțiunii dintre participanții la trafic, drumuri și celelalte căi de comunicație. În acest sens, studiul de trafic reprezintă un element cheie atât în proiectarea şi modernizarea drumurilor și străzilor, cât și în gestionarea condițiilor de trafic. Rezultatele și prognozele furnizate de studiul de trafic stau la baza stabilirii capacităţii de circulaţie, a nivelului de congestie și a nivelului de serviciu pentru sectorul de drum sau stradă analizat ori pentru zona studiată. De asemenea, datele de trafic colectate și estimarea evoluției acestora în viitor reprezintă aspecte care stau la baza dimensionării structurilor rutiere din punct de vedere al capacității portante.
În condiţiile societăţii actuale, desfășurarea serviciului de transport este rezultatul eforturilor depuse de specialiştii care îşi aduc aportul la realizarea unei activităţi eficiente. În acest sens, inginerii constructori având atât studii și cunoștințe de specialitate în domeniul drumurilor, precum și pregătire elaborată în domeniul Ingineriei de Trafic Rutier, au un rol esențial în evaluarea și interpretarea parametrilor de trafic. Studiul de trafic are un rol determinant în gestionarea mobilităţii, însă evaluarea și aplicarea măsurilor recomandate sunt condiţionate de cooperarea factorilor implicaţi, care prin acţiunile lor pot influenţa politica de transport la nivel local (oraş, comună) sau la nivel superior (judeţ, regiune, stat etc.).
Scopul primordial care trebuie să fie asigurat de către orice sistem de transport este siguranța circulației. Orice călătorie este una finalizată cu succes atâta timp cât ea se desfășoară și se încheie în siguranță. Obiectivele suplimentare avute în vedere la proiectarea și organizarea unui sistem de transport sunt:
- Îmbunătățirea eficienței transporturilor;
- Asigurarea unor viteze de deplasare corespunzătoare;
- Reducerea timpilor de deplasare;
- Limitarea congestiei în trafic;
- Reducerea consumului de carburant;
- Reducerea costurilor;
- Limitarea efectelor negative asupra mediului înconjurător;
- Asigurarea informării continue a participanților la trafic asupra condițiilor de circulație.
Conform AND 584-2012, în cazul în care se estimează modificări în generarea traficului rutier se elaborează studii de trafic având în vedere atât anul de bază cât și perioada de perspectivă a proiectului.
Scenariile de intervenție considerate în cadrul prezentului studiu de trafic, privind estimarea evoluției parametrilor de trafic rutier pe durata perioadei de perspectivă, precum și a emisiilor poluante datorate traficului rutier, sunt cele prezentate în tabelul din capitolul Scenarii de intervenție.
Pentru estimarea traficului pe durata perioadei de perspectivă, s-a utilizat o procedură de evaluare a coeficienților de evoluție a traficului rutier, pe categorii de vehicule, astfel:
- Pentru anul de bază 2023, au fost considerați coeficienți de evoluție unitari;
- În scenariul S-0 ”fără proiect”:
- Pentru toate categoriile de vehicule (exceptând ”vehicule cu tracțiune animală”), coeficienții de evoluție au fost evaluați în baza cererii de transport
- Pentru ”vehicule cu tracțiune animală”, au fost utilizați coeficienții medii de evoluție standardizați la nivel național, prevăzuți în AND 584-2012, pentru rețeaua de drumuri publice, în ipoteza probabilă;
- În scenariul S-1 ”cu proiect”:
- Pentru toate categoriile de vehicule (exceptând ”autoturisme” și ”vehicule cu tracțiune animală”), coeficienții de evoluție au fost evaluați în baza cererii de transport.
În cadrul studiului de trafic se confirmă faptul că măsurile/activităţile propuse a fi realizate prin proiect nu vor determina o creștere a deplasărilor aferente transportului privat cu autoturismele și, implicit, nici o înrăutăţire a condiţiilor de trafic în afara ariei de studiu, pe toată perioada de durabilitate a contractului de finanţare.
Reducerea rezultată în ceea ce privește emisiile de GES din aria de studiu a proiectului, nu va implica o creștere/înrăutăţire a emisiilor de GES din transport în afara ariei de studiu.